Mer effekt, mindre forbruk

Chiptuning – vi er pionerer

Klepp Bilteknikk AS startet med chiptuning i 1995 og er som pioner å regne i dette faget. Over 2500 biler har vert innom for chipping hos oss! Dette er det svært få som kan reklamere med. Dette gir deg som kunde en garanti for at vi vet hva vi holder på med og kan våre saker. Du skal være trygg på din bil fungerer som den skal.

Hva er Chiptuning og seriellprogrammering?

Chip Tuning forstås som utbytting av motor styreenhetens eprom for å oppnå bedre ytelse i form av mer effekt og bedre drivstofføkonomi. I dag kan ordet Chiptuning være noe misledende – de fleste nye biler i dag kan programmeres gjennom bilens OBD kontakt. Dette går egentlig under navnet ECU Flashing, OBD Tuning, Seriell programmering, Re programmering (kjært barn har mange navn). Resultatet er det samme som ved Chip Tuning – ved å endre parametere i motor styreenheten som innsprøytning tider, turbo trykk, tenning etc. kan man oppnå mer effekt, renere forbrenning, mindre utslipp og bedre drivstoff økonomi. Vi bruker kun utstyr av topp kvalitet, og det samme gjelder filene våre. Dessverre bruker mange tunere filer som er av dårlig kvalitet og kanskje ikke er skikkelig tilpasset bilen.

Det bør ringe en bjelle når prisen er for lav, og motoren kan ta stor skade av en dårlig fil. Vår lange erfaring på tuning er din trygghet på kvaliteten. Og skulle det mot formodning være nødvendig med en etterjustering av filen finner du oss i morgen også.

Hva er CTC, MyGenius og Softloader?

Felles er at alle er er en håndholdt enhet som du kobler til OBD2 kontakten i bilen din. Programvaren ligger i den håndholdte enheten og den kobles fra etter endt programmering. 2 års oppdatering er inkludert, på listen under finner du billiste der det står hvilke boks som passer til din bil. I mange tilfeller kan vi levere vanlig seriellprogrammering. Ta kontakt med oss for å høre hva vi anbefaler.

Hva er Powerboks?

En Powerboks, også kalt tuning boks, effekt boks og i noen tilfellet chip boks. Denne boksen har lite til felles med de overnevnte. Denne boksen kobles mellom f.eks. dieseltrykk sensor, styreenhet etc., og manipulerer signalet. Her er det mye på markedet og ikke alle fungerer så godt som de lover. Noen biler virker bokser bedre på enn andre.

Vi vet hvilke biler de fungerer på, og hvilke bokser du bør styre unna. Fordelen med dette er at du kan fjerne boksen. Ulempene med powerbokser er at den endrer mindre parametere enn ved vanlig chiptuning. En ting alle de overnevnte har til felles er at det gjelder å velge riktig. Vi mener at vårt rykte og erfaring gir deg som bileier en trygghet på at tuningen til din bil virker!

Dette er feil plass å spare penger på bilen din, og her slurves det mye av useriøse aktører. Vi mener at all jobb som utføres på en bil bør utføres av fagfolk. Vi er blant de i Norge med lengst erfaring på dette. Ikke minst har vi testutstyr til å diagnostisere om bilen din fungerer optimalt etter tuning!

DPF og EGR delete

Her er det mye rart ute og går på markedet. Først og fremst må det sies at fjerning av disse ikke er tillatt!  Som flere sikkert vet, så er begge deler en fysisk komponent i motoren; DPF er Diesel partikkelfilter – vi har dessverre til tider sett at biler har vært på tuning og kodet bort partikkelfilteret uten å fysisk fjerne det, da går det som regel gale. Og vi har tilfeller der DPF er kodet bort, men katalysator er fjernet på bilen det går heller ikke så bra.

EGR står for Exhaust Gas Recirculation Valve; Kort fortalt er dens jobb å resirkulere noe av eksosen til motoren for å kontrollere temperatur og ha en renere forbrenning (mindre NOx utslipp). Veldig mange koder denne bort uten å tenke seg om, eller rett og slett for de ikke vet bedre. Men det kan fort oppstå problemer med regenerering av partikkelfilter, og kan få problemer med å oppnå driftstemperatur på motor. Vi har utstyret for å kode bort EGR og DPF men det er ikke tillatt på biler som er registrerte.

“Selv om naboen har kjøpt seg rørtang gjør det ikke han til en rørlegger”

Effekt måling på Bosch rullende landevei

Tuning / Dyno

Vi har en egen testhall med Bosch FLA 206 Rullende landevei. Med denne kan vi utføre effekt måling på 2 og 4 hjulstrekte biler med effekt opptil 600hk pr aksel. og fart oppimot 300km/t. Test benken er toppmodellen til bosch og er utstyrt med brems. som vil gi deg effekt i motor og effekt på hjul.

Denne test benken gir oss unike muligheter til feilsøking. Kontrollere komponenter under reele driftsforhold. noe som ellers er umulig. I tillegg til dette kan vi individuelt justere innsprøytningen på bilen (mapping) på forskjellige bilmerker. Hvis du trenger spesial program til ditt prosjekt ta kontakt og hør hva vi kan tilby!

Følgende kontroller kan utføres med våres rullende landevei:

Effekt måling på 2wd 4wd
Effekt på hjul
Effekt i motor
Effekt kalkulert etter DIN norm
Måle drivverkstap
Måle trekkkraft
Kontrollere speedometer
Kontrollere odometer

Følgende logginger kan utføres:
Turbotrykk
Air/Fuel ratio (Lambda)
Oljetrykk
Tenning

Når skal du EU-kontrollere bilen?
Skriv inn registreringsnummeret på bilen din her, så sender vi deg til Vegvesenet.no, og du får vite når neste EU-kontroll er!


Bestill verksted time her

5 + 15 =

Informasjon on personverndata
Informasjonen som legges inn i skjema blir brukt for å komme i kontakt med deg, og vil ikke bli brukt i forbindelse med markedsføring eller gitt videre til noen tredjeparter. Informasjonen lagres internt på nettside, og i vår e-post klient på ubestemt tid. Ta kontakt om du ønsker informasjonen slettet.

Bestill tuning til din bil her

EU kontroll

Ta periodisk kjøretøykontroll hos oss.

Tuning / Dyno

Vi leverer det meste innen tuning.

Verksted

Service, reparasjon, diagnose.

Dekk & Felg

Vi tilbyr dekk, felg, og dekkhotell.

Service er mer enn bare oljeskift!

Vi utfører service på alle bilmerker

Vi følger fabrikantens anvisninger på service noe som gjør at du som bileier fortsatt har full garanti. Kontakt oss i dag for å bestille service til din bil. Du er i gode hender!